lördag 2 mars 2013

Tiggare och gatumusikanter



Bilden är från Stockholm och går att hitta utanför Rosenbad. Symbolik? I vilket fall som helst så får du nu läsa en fålhagenbos (mina) upplevelser om tiggeriet i Uppsala. Jag la ut den här texten på Facebook också och jag fick kommentarer som tyckte att jag inte lät som en man i min ålder. Undrar vad min kompis ville säga med det. 

Jag ska inte lägga mig i hur andra väljer att försörja sig även om jag inbillar mig att det vore bättre att gå till socialen än att tigga på gatorna.  De tiggarstråk som nu etablerats i Uppsala är inte ett trevligt inslag i en annars mycket trevlig stad men å andra sidan så länge det inte är förbjudet att tigga kan man inte göra så mycket åt det. I Sala försökte man komma åt organiserat tiggeri men förbjudet upphävdes av länsstyrelsen med motiveringen att ett förbud som ska luta sig mot ordningsregler måste vara geografisk exakthet så att det går att tillämpa. Så det är svårt att göra någonting åt tiggeri även om det skulle vara organiserat.  Vad kan man göra?

Så länge tiggaren, vare sig det är en rosförsäljare, gatumusikant eller en okvalificerad tiggare, bara står eller spelar finns det inte så mycket att göra. Det klassas inte ens som tiggeri. Om tiggarna däremot ber om betalning, kallas det för tiggeri. Tyvärr så finns det inte så mycket att göra här heller. Varför är jag emot tiggare på gatorna? Jag tycker att man ska kunna gå runt i centrum utan att bli störd av ”pliis mani” ropen och jag vill hemskt gärna slippa rosförsäljare i biblioteket. I slutet av februari såg jag även rosförsäljare som försöker sälja  rosor till folk som står i bankomatkön utanför Resecentrum.  Min rörelsefrihet begränsas redan i stor utsträckning av alla telefonförsäljare som inte är så inaktiva och inte heller orkar man ideologiskt på hugget när några vill att man ska gå med i någon förening. Jag är inte bara trött på tiggare.

Det är ljudeffekterna i tiggandet som irriterar mig mest, utöver det förfärliga människoödet att behöva tigga på gatan i ett främmande land. Men det är verkligen trummorna och dragspelen som gör att jag upplever det stressigt att gå i centrum. Trummandet i centralpassagen är mycket irriterande och det hörs ända upp till Frodegatan. Tydligen så finns det inga begränsningar beträffande gatumusikanter och det är till och med så att det är upp till varje stad att själva bestämma i sina ordningsregler om gatumusikanterna får använda förstärkare eller inte. Jag tror att fler skulle uppskatta en tystare stad, vare sig det rör sig om ljudliga tiggare eller gatumusikanter.

Det ryktas att det finns bevis på att tiggeriet i Uppsala är organiserat och att någon ska tjäna pengar av att en annan tigger åt en känns inte värt en välfärdsstad. Därför borde man helt enkelt förbjuda tiggeri centrala Uppsala. Det finns en karta om var man inte får dricka alkohol, varför inte göra en sådan karta som förbjuder tiggeriet inom ett visst område? En annan frågeställning är förstås om annan typ brottslighet (snatteri, ficktjuveri med mera) skulle öka om man förbjöd tiggandet. Men då skulle det åtminstone finnas brott att utreda. Cyniskt kanske.  Det är inte så att jag inte vill se tiggare, och för mig är de också människor men jag ser tiggandet som ett problem och problem försöker jag lösa.

Har du försökt besöka Systembolaget på Dragarbrunnsgatan en fredag eftermiddag? Ja, det är knappt att man kommer in där för dels så är dörröppningen till butiken underdimensionerad och så står det oftast en eller två tiggare intill dörren. Det är lite beklämmande att vi fria människor är så förutsägbara att tiggarna vet vad vi gör en fredag eftermiddag men det är en annan diskussion. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar